middelpunt
fratertje op basaltblok

Adriaan Brand maakt foto's. En hij houdt van kunst. Misschien is het juist die combi die hem ertoe aanzet met het verworven beeldmateriaal aan de slag te gaan. De foto/foto's als begin en het fotowerk als doel.
Die manipulatie brengt niet zozeer iets nieuws, maar voert naar de kern van wat hij meende te zien; door van de realiteit af te wijken is hij er andermaal naar op zoek - ingekleurd door eigen ervaringen, maar niet uitsluitend particulier…

De fotowerken hebben vaak een licht surreële maar aardse ondertoon. Onderwerpen komen uit de dagelijkse omgeving.

De beelden komen laag voor laag tot stand en ondergaan een uitgebreide bewerking met als resultaat een nieuw beeld, opgebouwd uit herkenbare elementen, dat ruimte overlaat voor persoonlijke interpretatie.

Door zo te werk te gaan verandert er iets. Wat nu ontstaat is niet meer hetzelfde wat op de oorspronkelijke foto’s te zien was. Maar aan de andere kant ook weer wel, want veel is herkenbaar.


industrieterrein
industrieterrein


Adriaan Brand:

"Eigenlijk ben ik dus op zoek naar mezelf in mijn beelden. Daarbij lopen heden, verleden en toekomst altijd wat ordeloos door elkaar. Want ik maak 'nu' een fotowerk van wat ik 'toen' vastlegde en wie zal zeggen wat ik 'straks' denk over die bevroren beelden van nu en gisteren.

Stel je open en kijk… Wat je ziet ben je zelf.

In 2014, ’15, ’16, ’17, ’18 en ’19 is mijn werk genomineerd voor de
Grote Paul, de jaarlijkse prijs voor de beste fotograaf onder zijn/haar gelijken. Opgericht door facebookgaleriehouder Jan van Buuren en vernoemd naar de grote Paul Huf. Voor mijn werk in 2018 ontving ik een prima 'd oeuvre - een prijs voor klassieke fotografie en op basis van mijn ranking op basis van meerdere jaren werd mij het predicaat 'gouden keurmerk 2019 voor het leven' uitgereikt.

Grote-Paul-Galerykopie

In juni 2017 heeft de oudste kunstenaarsvereniging van Nederland, KZOD - Kunst Zij Ons Doel - mij geaccepteerd als lid."